donderdag 10 september 2009

De schilder en zijn droogdok

Vorig jaar tijdens een uitstapje met buitenlands bezoek struikelde ik over een nieuw schilder onderwerp. En tot mijn verbazing ook nog onaangeroerd door de collega's uit het Noorden. Een prachtig droogdok in Lauwersoog. Vol in gebruik en daardoor ook levendig.
Pas dit voorjaar kwam ik er toe om terug te keren en het onder handen te nemen.

Na wat verkennende compositie schetsjes gekozen voor een verdeling met de boot links van het midden en hoger in het beeld. Mijn voorkeur gaat vaak uit naar een ruime voorgrond.

nr 1
Wat misschien ook opvalt is dat ik graag hulplijnen zet voor de eerste constructie van het beeld. Vooral als er een zekere bouw in zit. Dus horizon een verdwijn punten van de hoofdstructuur worden in heldere lijnen uitgezet.

nr2

Dan kan het schilderen beginnen. Met een redelijk grote platte varkensharen kwast (nr18) en een warme mengsel van rode okers, gebr. sienna en scheveningsrood middel schets ik de warme partijen in en probeer snel het hoogste contrast te vinden in licht en donker en warm en koel.
Dat laatste speelt zich boven af, bij de schuin oplopende dwarsbalk.

nr3
Na nog twee uur stug door werken is dit het resultaat

nr 4
Een werkman in rood overal werd op het laatste moment toegevoegd voor extra diepte en om de aandacht in het beeld nog meer naar links te verplaatsen. De stapel palets op de voorgrond zijn in het atelier verlaagd voor een vrijere doorkijk naar de boot.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten