donderdag 3 december 2009

Schilderen voor een staatslot

De eerste twee dagen van december waren onverwacht mooi na een natte periode die me ertoe dwong binnen te werken. Dat betekende elke dag naar café de Drie Gezusters of de Wolthoorn.
Maar als het in dit jaargetijde mooi weer is dan is het licht ook meteen stralend helder en fel. Een helderheid waar je als schilder een beetje licht in je hoofd van wordt.
De Stoeldraaiersstraat is bij mijn atelier om de hoek. Daar staat in het najaar een pandje altijd heel mooi in het lage licht. De compositie wijst zich dan als het ware van zelf. De kleuren leveren een mooi contrast hoog in het beeld.

Zoals de foto's laten zien sta ik eigenlijk op een druk kruispunt midden in de stad. Tijdens het schilderen komen veel bekenden langs en stoppen er ook wild vreemden die me dan vragen:"Doet u het voor uw beroep of bent u amateur?" Als ik dan antwoord, terwijl ik m'n palet en schildersjas laat zien:"Wat denkt u zelf?" Dan zeggen ze steevast:"Ooh, euh amateur".

Ook komen er studenten langs van de Klassieke Akademie die me een beetje bezorgt vragen of ze dat ook zo moeten doen. Want veel kunstenaars zouden zich hier niet aan wagen. Ik zal nooit de eerste keer vergeten dat, terwijl ik nog op de akademie zat, voor het eerst buiten stond met een wankel ezeltje en plakaat verf. Het zweet liep me tappelings over de rug van de zenuwen. Maar alles went en ik sta nu al weer jaren op de wonderlijkste en drukste plekken. Op een bepaalde manier gaan dan de luiken dicht, de concentratie knop vol open en ben alleen gefocust op het onderwerp en zie niets anders dan wat ik wil zien.

Behalve als er kamera ploegje van de Postcode loterij langs komt die me vragen wat ik met een miljoen zou doen.
"Euh, hetzelfde als wat ik nu doe, lekker een stadsgezicht schilderen op deze mooie windstille najaars dag". Maar dat was natuurlijk niet het goede antwoord want je moet allerlei materiële zaken wensen die je geluk kompleet maakt. Voor een postcode lot wilde ik wel in de filmcamera zeggen dat schilderen in Nice een aantrekkelijk idee zou zijn.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten