vrijdag 8 juli 2011

Een schilderles op de Boulevard


Hoewel ik al redelijk lang schilder, nu zo'n 20 jaar na de academie ben ik niet altijd even tevreden over mijn eigen schilder techniek. De omgang met andere schilders op zo'n schilder festival geeft je de mogelijkheid om het ontstaan van een schilderij bij een collega van dichtbij mee te maken en bijvoorbeeld de verf opbouw en richting en uitwerking van een penseelstreek van dicht bij te observeren.
Daarbij moet gezegd worden dat Hans Versfelt door zijn stugge door schilderen een mooie en werkbare techniek heeft ontwikkeld waarbij de verf pasteuser (dikker) wordt opgebracht en daarna met ferme horizontale en verticale toetsen verder in z'n vorm wordt geboetseerd.

Daarom; tijd voor schilder les. Daarin bleek ook dat Hans nog abstracter de vorm naar zijn schilderij vertaalt. Nu hadden we het daar wel vaker over gehad maar de openbaring komt toch op het moment dat iemand de kwast over neemt en het gewoon voordoet.


Hierbij zit ik exact op dezelfde plek waar Hans al eerder heeft gezeten en maak mijn eigen versie van de boulevard van Katwijk.

Ook op deze dag maakte ik lange uren om het schilderij in een keer nat in nat te voltooien.

Joost Doornik.'Boulevard van Katwijk" 40x40 cm

Geen opmerkingen:

Een reactie posten