dinsdag 17 januari 2012

Winter tegenlicht tussen de markten



Het was vandaag een prachtige winterse dag en net als gisteren nagenoeg windstil..Gisteren had ik dit beeld gespot dus ik stond te popelen om aan de slag te gaan. Voor dit schilderij met dit licht effect had ik ongeveer 2,5 uur de tijd. Ik begin met een flinke hoeveelheid konings blauw gemengd met wat gele oker en sevre groen. Hiermee saus ik de het hele achtergrond van de stad in en zet alvast de lijnen uit van de schaduwen. Zo werk ik van achteren naar voren en van heel koele kleuren naar steeds warmere.


"Marktdag in winterlicht" 55x45 cm olieverf op  doek


Ik sta tussen de markten (Vismarkt en Grote Markt) op een relatief druk stuk maar de Groningers kennende  
heb ik nooit last van het publiek. Op deze foto is duidelijk te zien dat er een duidelijke tonale en warm koel verdeling in zit. De donker rode streep rechtsop het doek heb ik al in het atelier neer gezet.Een schilderij wint voor mij vaak aan kracht als de compositie duidelijk verdeelt is.


Actie foto met de nieuwe bond muts.


Ik kreeg later via de mail een aantal prachtige foto's van een fotograaf die al meer foto's heeft geschoten van
mij als schilder aan het werk. Ik wil ze graag met de lezer delen, niet omdat ik er op sta maar omdat de fotograaf (Joshua Keller) zulk goed werk heeft gemaakt en en goed oog heeft voor het warme laatste licht en compositie.Voor meer werk van deze fotograaf kijk op oogenblick.nl





Omdat ik geen pet met klep bij me had maar een soort bont muts tegen de kou, gebruikte ik het palet om de mijn ogen af te schermen tegen de laag staande zon.











2 opmerkingen:

  1. heb je dan geen last van de zon die door je doek schijnt?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Beste Luc

      Nee want het is goeie kwaliteit belgisch linnen en ik probeer sowieso pasteus te schilderen. Ik had meer last van zon in de ogen.

      Verwijderen