dinsdag 17 oktober 2017

Vismarkt in de herfst

Eens in de zoveel jaar maak ik een schilderij van de Vismarkt in Groningen en dan met name van het stuk wat van oorsprong de glene riepe genoemd wordt wat zoveel betekend als de warme kant van de Vismarkt en waar men flaneerde. Het liefst schilder ik het in de herfst of winter met een lage zon.
Dit keer kon ik weer toe slaan na een frustrerende natte en koude september die plotseling gevolgd werd door een aantal warme en zonnige dagen geïnitieerd door de orkaan Ophelia die op Ierland aankoerste. 

 Eerst een kleinere versie op koel blauwe ondergrond met aandacht voor al wat donker is in het beeld.
 Daarna de bomen in cadmium oranje en geel en gele oker.
 Om verder de de stalletjes en figuren in warme tinten uit te werk. Toen ik echter klaar was en de foto's terug keek van het proces beviel me een eerder stadium ook nl de eerste foto hier boven aan.De kerk was hier nog donkerder en er zat wat meer spanning en contrast in het middengebied
 Toen het mooie weer en de warmte arriveerde had ik de kans om een groot doek op te zetten in acryl (vanwege de hoge temperatuur) en het mooie windstille weer.
 Opzet in acryl.
 In acryl de grote lijnen en partijen in kleur uitgezet.
 Nu verder in olieverf nuanceren en de overgangen verzachten.
 De ezel is bevestigd aan mijn fiets met een spin want het is een behoorlijke wind vanger.
Het resultaat na twee dagen flink door werken. Elke ochtend om 9 uur beginnen en om +_ drie uur eindigen.
Met wat geluk deze week nog een keer naar buiten voor de laatste sessie.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten